Några vanliga funderingar vid hygienen


Kan jag bli smittad om jag går på en offentlig toalett?

 Nej, du kan inte bli smittad eftersom en offentlig toalett endast innehåller normalflora. Bakterier eller virus kan inte flyga in i kroppen, bakterierna kommer via händerna då du får i dig mag- och tarmbakterier eller t.ex. norovirus som står för Vinterkräksjukan. För att du ska bli smittad måste bakterierna eller viruset in i kroppen via slemhinnorna.


Kan jag bli smittad om jag slarvar med handtvätt?

Ja, slarvar man med handhygien ökar möjligheten att du blir sjuk. Om du noggrant tvättar händerna med pumptvål och vatten samt torkar händerna torra minskar du risken att blir smittad. Bakterier och virus trivs bättre på blöta händer. Använd ej hårda tvålar, där kan både bakterier och virus gömma sig i sprickor som du kan bli smittad av.

Kan sexuella sjukdomar sprida sig via toalettbesök?

Nej, det förekommer inte via toalettbesök men däremot via sexuell kontakt.


Bör man ha handsprit med sig?

Nej, det är inte nödvändigt med handsprit i väskan, men däremot om du ska resa utomlands och det saknas handfat på toaletterna, rekommenderas att ta med handsprit.


Svaren på dessa frågor är besvarade av hygiensjuksköterskan Kerstin Mannerquist på Smittskyddsinstitutet




Kommentarer
Postat av: http://promofunding.partners/

get the greatest how to get a home loan with bad credit anywhere


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0